دستپخت 20

طرز تهیه متنوع ترین غذاها

لواشک آلبالو

  • ۱۰:۳۵

لواشک آلبالو، زرشک و انار 

لواشک از تنقلات مورد علاقه و پرطرفدار بسیاری از ماست و ما را به یاد دوران کودکی‌مان می‌اندازد. زمانی که والدین‌مان به ما سفارش می‌کردند بهتر است لواشک‌های باز از بیرون نخریم چون بهداشتی نیستند و اغلب مادربزرگها یا مادرانمان دست به‌کار می‌شدند و خودشان در خانه برایمان لواشک درست می‌کردند.

ترکیبی از آلبالو، زرشک و انار، لواشک فوق العاده‌ای به شما می‌دهد. کسانی که دوست دارند معده شان سوراخ شود یا معده قوی دارند، این لواشک را امتحان کنند. این معجون فوق العاده ترش، روز شما را می‌سازد البته اگر آن را با معده خالی مصرف نکنید، بهتر است این خوراکی هیجان انگیز را بعد از غذا میل کنید.

توجه کنید تمام این میوه‌های قرمز، منبع مهم آنتی اکسیدان هستند و برای سلامتی بسیار مفید. خوبی این لواشک این است که بسیار سلامت است و خوردنش به کسانی که چربی و قند خون دارند، توصیه می‌شود.

 

 Image result for ‫لواشک‬‎

مواد لازم

  • آلبالو: یک کیلوگرم
  • زرشک: ۲۵۰ گرم
  • انار: چهار عدد
  • نمک: دو قاشق مرباخوری
  • گلپر: یک قاشق چایخوری
  • آب: چهار لیوان

طرز تهیه لواشک :

این لواشک پخت نسبتا سخت تری دارد و به خاطر گرانی میوه هاش، هزینه بر است. پختن این لواشک کمی سخت‌تر و متفاوت از آلوست. چون جنس و بافت این میوه‌ها با هم همخوان نیست، شیوه پخت جداگانه‌ای دارند. ابتدا انار‌ها را دانه کنید. به وسیله آبمیوه گیری یا با فشار گوشتکوب می‌توانید آب دانه‌ها را بگیرید. آب انار را داخل یک قابلمه بریزید. به آب انار نمک و گلپر اضافه کنید و بگذارید روی حرارت کم به جوش بیاید. حرارت را کم کنید و چند ساعتی صبر کنید تا مایع غلیظ شود. وقتی مایع به غلظت رب رسید، زیر آن را خاموش کنید و بگذارید سرد شود.

در این فاصله، آلبالو‌ها را شسته و بدون این که هسته گیری داخل قابلمه بریزید، زرشک‌ها را هم شسته و به قابلمه آلبالو اضافه کنید، چون هر دو میوه بافت یکسانی دارند، زمان پختشان شبیه هم است. آب و نمک را فراموش نکنید. با حرارت نیمه اجاق گاز، آن را دو ساعتی بپزید و چندین بار هم بزنید. وقتی شکل آلبالو‌ها از دست رفت و دیگر آلبالوی درسته‌ای ندیدید، حرارت را خاموش کنید.

بعد از سردشدن، آلبالو و زرشک را از صافی رد کنید. ممکن است دانه‌های زرشک حل نشده باشند، اما نگران نباشید، خاصیتش را به مخلوط لواشک شما داده است. حالا مخلوط لواشک را از صافی رد کنید. آب انار سفت شده را هم به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. مطمئنا از دیدن رنگ قرمز شفاف و زیبای مخلوط به دست آمده شگفت زده خواهیدشد.


خشک کردن لواشک؛ به کمک آفتاب

خشک کردن لواشک بخش مهم آن است که اگر دقت نکنید، همه زحمت‌های شما بر باد خواهدرفت. وسایلی که نیاز دارید سینی‌های بزرگ، مشمع، سفره پلاستیکی و کمی روغن است. البته نور مستقیم آفتاب هم در تهیه لواشک نقش اساسی دارد. اگر سینی بزرگ ندارید، می‌توانید از سفره‌های پلاستیکی بزرگ استفاده کنید. اول سینی را آماده کنید مشمع را بزرگ‌تر از سینی برش دهید و داخل آن پهن کنید.

کمی روغن مایع روی آن بمالید. با دست یا با قلم موی آشپزی، روغن را همه جای مشمع پخش کنید تا یکدست شود. حالا مایع لواشکی را که آماده کرده اید، داخل سینی بریزید به مقداری که یک لایه نازک تشکیل شود. اگر حجم لایه زیاد شده، آن را به سینی دیگری منتقل کنید. حالا سینی را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا لواشک خوب خشک شود.

اگر سینی ندارید، سفره را اول روی زمین بالکن پهن کرده و چرب کنید بعد مایع لواشک را رویش بریزید. بعد از گذشت چند روز لواشک را وارسی کنید، اگر یک رویش خشک شده بود، آن را از مشمع جدا کنید و روی دیگرش را پهن کنید، چون چرب شده به راحتی جدا می‌شود.

بعد از گذشت دو روز لواشک شما، آماده است. اگر به گرد و خاک احتمالی حساس هستید و می‌خواهید لواشکی کاملا بهداشتی داشته باشید، می‌توانید مشمع دیگری را چرب کرده و روی لواشک پهن کنید. اما حواستان باشد باید آفتاب تندی رویش بتابد وگرنه لواشک شما کپک خواهدزد. لواشک‌ها را بعد از خشک شدن با چاقو یا قیچی آشپزخانه برش دهید و در پلاستیک مناسبی قرار دهید. موقع برداشتن کار شما راحت است، چون لواشک‌ها قبلا چرب شده است.

نکته ۱: کابینت سرد و خشک بهترین محل نگهداری لواشک است، بنابراین هرگز آن را درون یخچال نگذارید، چون به هم می‌چسبد.

نکته ۲: کیوی میوه‌ای است که به تنهای تبدیل به لواشک نمی‌شود، چون اسید بالایی دارد و هرگز نمی‌گیرد. باید با میوه‌ای مثل آلو ترکیب شود.

نکته ۳: می‌توانید خلاقیت به خرج دهید. ترکیبی از همه میوه‌های داخل یخچال را داخل قابلمه ریخته و لواشکی با طعم جدید درست کنید.

منبع: نمکی 95

  • ۱۲۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی