دستپخت 20

طرز تهیه متنوع ترین غذاها

طرز تهیه کشمش پلو با مرغ مجلسی

  • ۱۵:۲۷

کشمش پلو با مرغ یکی از غذاهای ساده و بسیار خوشمزه ایرانی است که شاید تفاوت اصلی آن را با زرشک پلو با مرغ در مرغ غذا و استفاده از کشمش به جای زرشک بدانیم. مرغ کشمش پلو با مرغ حتما باید ران مرغ باشد تا طعم غذا فوق العاده لذیذ شود. البته کشمش پلو با مرغ هم به صورت ران مرغ درسته دورچین برنج و هم به صورت مرغ ریش ریش شده تهیه می شود اما مدل ریش ریش شده ی مرغ برای شام های خانوادگی خوشمزه تر است و می توانید مواد را مانند لوبیا پلو و … لابه لای برنج بریزید. کشمش پلو با مرغ را زمانی به صورت ران مرغ درسته و دورچین می گذاریم که مهمانی رسمی باشد و ترجیح بدهیم حجم مرغ استفاده شده مشخص تر باشد. مواد لازم برای تهیه کشمش پلو با مرغ به صورت زیر است :

Image result for ‫طرز تهیه کشمش پلو‬‎

  • ران مرغ :  به مقدار دلخواه (معمولا برای هر یک نفر اگر اندازه ران مرغ زیاد بزرگ نباشد، یک ران مرغ در نظر گرفته می شود.)
  • پیاز : ۲ عدد
  • سیر : ۲ حبه
  • نمک و فلفل سیاه : به میزان لازم
  • زعفران (آبکرده و غلیظ) : ۱ قاشق چای خوری
  • رب گوجه فرنگی : ۳ قاشق سوپ خوری
  • کره : ۳ قاشق سوپ خوری
  • آب : ۱ سوم پیمانه (۲ بار)


ابتدا باید ران مرغ را بپزیم.برای این کار در یک قابلمه مقدار مناسبی آب بریزید و بگذارید جوش بیاید. بعد ران مرغ ها را که کامل شسته اید و تمیز هستند در آن قرار دهید و صبر کنید تا روی مرغ ها کف بسته و کمی محتویات قابلمه به حالت جوش در آید. در این فاصله در یک ماهیتابه مناسب کمی روغن سرخ کردنی بریزید و رب گوجه را در آن ریخته و کمی تفت دهید. سپس نمک،‌ فلفل و ادویه مورد نظر و ، کره‌ ی آب شده را روی آن ریخته و کامل هم بزنید و کمی تفت داده و بعد ماهیتابه را از روی حرارت بردارید. بعد از اینکه آب محتوی ران مرغ ها به شکلی که گفته شد در آمد، یک آبکش مناسب را درون سینک ظرفشویی قرار داده و شیر آب سرد را کمی باز کنید و سپس با دقت قابلمه مرغ را برده و کامل در آبکش خالی کنید تا آب قابلمه رفته و فقط ران مرغ ها در آبکش بماند. بعد قابلمه را تمیز شسته و داخل آن را مجددا آب پر کرده و روی حرارت بگذارید تا آب درون قابلمه به جوش آید. سپس ران مرغ ها را با آب سرد بشویید تا چربیها و چیزهای اضافه ای که از ران ها بیرون زده است کامل پاک شوند. بعد از جوشیدن آب قابلمه ران مرغ ها را دقت (به صورتیکه آب در حال جوشیدن به صورت شما نپاشد) وارد قابلمه کرده و سس آماده شده در ماهیتابه را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و زعفران آب شده، پیاز و سیر را هم داخل قابلمه بریزید. درب قابلمه را گذاشته و حرارت را کم کنید تا مرغ ها به آرامی بپزند. 


در زمانیکه ران مرغ ها در حال پختن هستند، برنچ رعفرانی را می پزیم. برای اینکار طبق روش تهیه برنج آبکش عمل میکنیم، فقط تفاوت در این است که زماینکه برنج را داخل آب جوش میریزیم تا مراحل قبل از آبکش کردن طی شود، مقداری زعفران دم کرده هم به آن اضافه می کنیم تا برنج رنگ زعفران بگیرد. بعد برنج را آبکش می کنیم.


بعد از پختن کامل ران مرغ ها اگر می خواهید کشمش پلو با مرغ ریش ریش تهیه کنید، ران مرغ ها را از قابلمه خارج کرده و کاملا ریش ریش می کنیم و داخل ماهیتابه ی مناسبی می ریزیم. سپس کشمش ها را که کشمش پلویی هستند و کاملا پاک شده اند (سنگ ریزه و … ندارند) شسته و داخل ماهیتابه با مرغ ها میریزیم و با کمی روغن سرخ کردنی تفت می دیم تا رنگ مرغ ها حالت سرخ شده به خود بگیرد و البته باید دقت کنید که کشمش کمی نرم شود و زیادی سفت نشود. بعد از آماده شدن مواد و پختن برنج، برنج زعفرانی را در دیس می کشیم. می توانید مواد را لا به لای پلو بریزید یا اینکه پلو را کامل در دیس کشیده و بعد روی آن را با مواد تزیین کنید. برای تزیین کشمش پلو با مرغ از خلال پسته هم می توانید استفاده کنید.


اما در صورتیکه می خواهید ران مرغ درسته باقی بماند، بعد از پختن زیر قابلمه را خاموش کرده، در یک ماهیتابه مناسب کشمش ها را با مقداری خلال پسته و روغن سرخ کردنی در ماهیتابه کمی تفت دهید تا جاییکه کشمش ها کمی حالت پف کرده پیدا کرده کنند (بین ۳ تا ۵ دقیقه)، بعد زیر ماهیتابه را خاموش کنید. بعد ران مرغ ها را که ریش ریش نکرده اید به صورت دورچین دور دیس بچینید و بعد روی برنج را با خلال پسته و کشمش ها تزیین کنید. در این روش تهیه کشمش پلو با مرغ، می توانید آب مرغ را هم روی میز بیاورید تا اگر کسی دوست داشت روی برنج خود ریخته و نوش جان کند.

منبع:موج باز

  • ۲۰۳
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی